Friday, January 1, 2010

baru tahun baharu.

2010 yang mendatang.2009 yang pergi.bukankah sepatutnya tahun ini menjadi tahun yang lebih baik dari sebelumnya?atau itu hanya biasan percakapan sang hipokrit yang sempit kotak pemikirannya.wah.wah.wah.hebat,sungguh hebat.tahun baru disambut bagai nak rak.meriah sangat sampai nak pecah langit di tala dengan alunan lunak aurat wanita sehingga larut malam,mengganggu burung hantu yang memburu tikus melengkapkan rantai makanan.

apakah yang patut saya katakan apabila jutaan rakyat malaysia berjoget sakan tak kira tua ataupun muda mencari ruang keenakan mengah-mengah khusyuk menghayun kepala ke atas dan ke sisi.perlukah semua itu."yeah bro,itu sangat perlu bro,new year beb.enjoy ah"wah.kencangnya bisikan syaitan yang direjam.lepak sekejap,ini bukan ceramah agama,ini luahan kecil hati manusia yang berpangkat hamba.

apa yang hendak diperkatakan lagi,apabila manusia berpangkat CEO berumur 70 tahun pun berlenggang di atas pentas mendendangkan lagu frank sinatra,marvelous.cantik,nikmat,tahun baharu sambutannya gamat.tidak salah,tidak salah,tidak salah.cuma,yang utama adalah memanjatkan kesyukuran kepada tuhan sekalian alam.berapa banyak dosa kita pada 2009 harus kita hisab sendiri dahulu.bandingkan sambutan new year masihi dengan new year hijriah.ayuh segera,lihat sekeliling.pusing-pusingkan sikit otak tu,mari oh mari.

kalau jutaan manusia berada di dataran itu dan ini di seluruh negara,berapa kerat kah yang beriktikaf di dalam masjid?.kalau pukul 8.00 malam dah bersedia menghentak kepala,bilakah masa kita bersedia solat berjemaah bersama tok imam?.jangan tinggal tok imam dengan bilal sahaja sudah.kalau konsert dilanjutkan sampai 3-4 pagi,bila masa nak bangun sujud pada ilahi?.berapa ramai yang bangun untuk solat khusuf iaitu solat sunat gerhana?sunat muakad tu bro.semoga saya dan para pembaca memperoleh hidayah daripada Allah.

p/s: sori,bahasa aku memang macam ni.kalau nak maki,silakan.happy new year.

4 comments:

  1. yang makan cili je yang pedas.
    hakikat yang tak boleh disangkal.haha

    ReplyDelete
  2. bedmetoku yang warak.
    bila nak datang ke area sini?

    ReplyDelete
  3. pabila jemaah dimasjid pada waktu subuh sama jumlahnya dengan jemaah pada waktu solat jumaat ana akan berada si sana.hehe.

    ReplyDelete